Bojo is een Surinaamse cake die veel op feestjes wordt gegeten. Bojo is ook heel persoonlijk. Ik heb vanuit 18 verschillende Bojo-recepten mijn combinatie gekozen van ingrediënten waarvan ik denk dat ik de lekkerste Bojo kan maken.

Ingrediënten:
1kg Geraspte cassave (ontdooid)
100 gram geraspte kokos
1 blikje gecondenseerde melk
1 blik kokosmelk (400 ml)
100 gram suiker
2 zakjes vanillesuiker
2 theelepels amandel essence
1 theelepel rum essence (of echte rum)
1 theelepel kaneelpoeder
100 gram blanke rozijnen
175 gram roomboter
gekleurde muisjes
Bereiding:
Doe de geraspte ontdooide cassave in een grote kom, haal eventuele grote stukken of steeltjes eruit. Voeg de geraspte kokos, gecondenseerde melk en kokosmelk toe en meng goed

Wel de rozijnen ongeveer 5 minuten in warm water

Voeg de vanillesuiker, amandel assence, rum assence en suiker toe (blijf wel proeven of het niet te zoet wordt)

Voeg ook de kaneel en rozijnen toe en meng goed

Smelt de boter in een pannetje

Voeg de boter toe aan het mengsel en meng goed

Verwarm de oven voor op 170 graden
Vet een ovenschaal in en stort het bobo-mengsel in de ovenschaal

Bak ongeveer 1,5 uur in de oven. Check met een satė-prikker of er nog deeg aan de prikker blijft zitten (dan is het nog niet gaar).

Snijd de Bojo in stukjes en versier met de gekleurde muisjes

Njang Swietie!
Dat klinkt en ziet er goed uit! Ik ga het ook proberen.
al vaker gemaakt…heerlijk!!
ik heb dit recept vandaag voor de 3e keer gemaakt. Het is makkelijk te maken en zo lekker dat je ervan blijft eten 🙂 🙂
Vandaag ga ik dit recept proberen.
Wish me luck.
Is het gelukt?
Perfect gelukt. Niet te droog en lekker van smaak. Maak het altijd zonder rozijnen en die er iets meer essence in.
Wat een geweldige Bojo, langere tijd was ik op zoek naar een smeuïge bojo en die ik bij jullie gevonden. Ik heb genoten en genoten van jullie heerlijke bojo.
En hebben jullie ook een recept: Pom!!
Dank je wel.
Graag gedaan! En nee, ik heb nog geen eigen recept voor Pom, maar lijkt me inderdaad een goeie om eens te onderzoeken of ik hier mijn invulling aan kan geven.
Sweetman dank voor al je research om uiteindelijk tot dit super recept te komen. Zelf heb ik hem al tig keer gemaakt in verschillende variaties….Heb ook bojo recepten uit andere landen gemaakt…maar kom uiteindelijk altijd weer terug naar jou recept…?❤️
Geweldig om dit te lezen! ❤️?
Ik heb het twee jaar geleden gemaakt en vond het heerlijk. Mijn collega’s op het werk die het nooit hadden gegeten bleven maar eten. Ik had wel een vraagje. Doe je bakpapier in de ovenschaal?
Geweldig leuk om te lezen dat mensen de Bojo zo lekker vinden! Ik gebruik een glazen ovenschaal, die ik goed invet met boter. Zonder bakpapier dus.
Oké bedankt voor je reactie!
Het staat in de oven,recept zo aantrekkelijk.Wachten af,moet wel heerlijk zijn.
Met recht de lekkerste bojo!! Gebruik dit recept al jaren. You deserve an award! Best recipe ever! Zegt een Surinaamse van Nederlandse bloede ?
Dankjewel voor het compliment ?
Ik heb deze bojo door de jaren heen vaker gebakken, je blijft ervan eten. Dankjewel Sweetman voor het perfectioneren van fijne bojo. Het is super lekker en als ik op visite ga bak ik een meestal een kleintje om mee te nemen als verrassing 😄.
Ga het over 10 minuten uit de oven halen…
Ruikt geweldig…..
Echt de beste bojo ooit!!
Heb het verdeeld in twee schalen, eentje met rum en een zonder. De smaak was al fantastisch nu nog even geduld hebben. Dank je voor het fijne recept.